A Bakony-expressz nyomán

A Bakony-expressz nyomán
október 29 @ 09:00 - 15:30
4.000 HUF
Évszázadokig királyi vadászterület és betyárok végső búvóhelye volt a Dunántúl legnagyobb vadonja, a végtelen erdőkkel büszkélkedő Bakony. A 19. század végére viszont a dualizmus mindent elsöprő gazdasági fellendülése már megkövetelt egy, a hegységet átszelő vasútvonalat. 1896-ban az ország a Milleniumi ünnepségek lázában ég, a Cuha-völgyében munkások izzadnak, hogy elkészüljön a Győrt Veszprémmel összekötő vasútvonal. Alagutakat vágnak és falaznak, utat robbantanak a sziklafalba, viaduktokat építenek, sínt fektetnek. Ami pedig elkészül, egy ipartörténeti ritkaság, ami műszaki megoldásait tekintve az alpesi vasutakkal is felveszi a versenyt! Tartsatok velem hazánk legszebb vasúti szakaszának felfedezésében az ezerszínű őszben, a Cuha katlanjától a Pápalátó-kőig!
Túránkat a szurdok bejáratában található Vinye község parkolójában kezdjük. A civilizációt alig hagyjuk hátra, máris egy sziklamélyedés – a Kőpince-barlang invitál minket egy kis nézelődésre. Majd a Cuha folyását felfelé követve, zúgókon átkelve haladunk a Bakony főleg bükkösök uralta rengetegében. Közben a mellettünk tornyosuló mészkőfalak egyre meredekebben nyúlnak fölénk, a vasút nyomvonala pedig itt a legizgalmasabb: hatalmas támfalak és viaduktok segítik a vonat előrehaladását, miközben a pálya össze-vissza kanyarog. A völgyet az alpesi-romantika stílusában épült Porva-Cseszneki állomáson hagyjuk magunk mögött. Egy rövid, de kaptatós részen feltornázzuk magunkat a Bakony 400 méter magas platójára. A fennsíkon útba ejtjük a Likas-követ (gyermeki lelkületűek nyugodtan átmászhatnak a derékig érő nyíláson) :), majd a Pápalátó-kőről ellenőrizzük, hogy valóban látható-e templomtornyairól egyértelműen felismerhető város. Ezután bakonyi kalandjaink véget érnek, már csak egy rövid aszfaltos szakasz maradt hátra a parkolóig, ahol autónkat hagytuk!
Utazás: telekocsi. Ha nem tudod megoldani az utazást, kérlek jelezd!
Start: 9:00 – Vinye vasúti megálló melletti parkoló (lásd térkép).
Túra nehézsége: 4 (Magyar túrákra készített skálán).
1=Séta a Margit-szigeten
10 = Sirok – Mátraháza a Kéktúrán
Bárki számára könnyen teljesíthető túra a Bakony rengetegében. Kihívást mindössze két rövid kaptató, illetve a patakon történő átkelés / esetenként köveken ugrálás jelent. A 4-es szint főként a távnak szól, nem pedig a szintmetszetnek.
Túra táv: 16,5 km
Túra idő: 6,5 óra
Szint: 410 m fel / 410 m le.